1872. november 15-n a Dei Gratia nev brit haj elhagyta New Yorkot, hogy egy rakomny petrleumot vigyen Gibraltrba. Kapitnya a Nova Scotia-i David Reed Morehouse volt, els tisztje pedig Oliver Deveau. A Dei Gratia egsz legnysge nagyon j kpessg s tisztessges tengerszekbl llt, akiknek – mikpp ezt a ksbbiek is bizonyitani fogjk – soha nem tapadt semmifle „mocsok” a kezkhz, kivve azt, amivel a szenzcihajhszok megrgalmaztk ket.
December 5-n, nemsokkal 1 ra utn John Johnson, a Dei Gratia egyik matrza, aki ppen a kormnykerknl teljesitett szolglatot, egy hajt pillantott meg mintegy 8 km-re a kikt bejrattl. Arra figyelt fel, hogy a vitorlzata milyen rossz llapotban van, s hogy a haj kiss az oldalra dl. Hivta a msodtisztet, John Wrightot, hogy egytt tjkoztassk Morehouse kapitnyt. A kapitny, miutn teleszkpon keresztl megvizsglta a hajt, parancsot adott a legnysgnek a segitsgnyjtsra.
15 rra krlbell 400 mterre kzelitettk meg a titokzatos hajt. Ekkor Morehouse tkiablt, de semmilyen vlaszt nem kapott, igy elhatrozta, nhny embervel tvizsgltatja a hajt.
Oliver Deveau a msodtiszttel s Johnsonnal a meggytrt hajhoz evezett, s ahogy egyre kzelebb kerltek, mr a nevt is el tudtk olvasni: Mary Celeste. A kt tiszt a csnakban hagyta Johnsont, k maguk pedig keresztlmsztak a hajkorlton. A Mary Celeste elhagyatott volt.
A kvetkez rban Deveau s Wright lpsrl lpsre tkutattk a Mary Celeste-et. A vitorlk s a ktlzet sszevissza lgott, a hajkerk cltalanul forgott, az irnyttart pedig sszetrve hevert a fldn. A ffedlzeti nyils, amely az alsbb fedlzetekre vezetett, szakszeren, s biztonsgosan be volt deszkzva, m nhny odatartoz deszka nem a helyn volt, hanem sztszrva a fedlzeti nyils kzelben. A hajkonyhban csak mintegy 30 cm-es vz llt, s a 6 hnapos lelmiszer-elltmnynak csak kis rsze ment tnkre. Bsgesen volt viszont friss vz.
Briggs kapitny kabinjban, az egyik asztalon Oliver Deveau a hajnaplra bukkant, amelyben a kvetkezt olvashatta: 25-e, htf, 5 ra: irny a Szent Mary szigetek, Kelet, Dl-Kelet. 8 ra: keleti pont 3 km-re, Dl, Dl-Nyugat.” A msodkapitny kabinjban Deveau egy trkpet tallt, amely a haj tvonalt mutatta egszen November 24-ig. Hinyzott azonban a hajrl a kronomter, a szextns, a hajraklevl, a navigcis knyv, valamint a mentcsnak, amely eredetileg a ffedlzeti nyilshoz lehetett ktve. A korlt egy rszt elmozditottk, felteheten akkor, amikor vizre bocstottk a csnakot. Ez legalbbis magyarzattal szolgl arra a krdsre, hogy hov lett a Mary Celeste legnysge: elhagyta a hajt. De mirt?
A Mary Celeste 1860-ban plt Nova Scotia egyik j hajgyrban. Eredetileg Amazonra kereszteltk, s elszr 1861-ben bocstottk vizre, teht abban az esztendben, amelyben az amerikai polgrhbor elkezddtt. Els kapitnya nem sokkal ksbb meghalt. A haj trtnete a kvetkez vekben balszerencsk sorozata, s emiatt egyik tulajdonos kezbl a msikba kerlt. Kzlk sokan tnkrementek, s a hajval val kapcsolatbl egyikknek sem szrmazott semmifle haszna. Vgl a New York-i J. H. Winchester s Trsai hajtulajdonosok konzorciumnak tulajdonba kerlt. Ekkoriban az Amazon mr szinte nem is hasonlitott arra a hajra, amely Joshua Dewis hajgyrbl annakidejn kikerlt. Hozzpitettek, az amerikai zszl lengett rajta, bordzatn pedig a Mary Celeste nv szerepelt.
1872-ben, szeptember vgn, oktber elejn a Mary Celeste horgonyt vetett a New York-i East River 4-es mljnl. Felkszlten vrta rakomnyt s j legnysgt. Kapitnya a szigor, puritn, j-angliai Benjamin Spooner Briggs volt, aki a Massachusetts-i Wareham-ban szletett, 185. prilis 24-n, tengerszcsald msodik fiaknt. Briggs szilrd hit, meggyzdses katolikus volt. Br antialkoholista, nem megtalkodott. Akik ismertk, intelligens embernek, „keresztnyek legjobbik2-nak tartottk a kapitnyt. maga is rszvnyese volt a Mary Celeste-nek.
Albert G. Richardson, az els tiszt mr korbban is dolgozott Briggs-sel. Megbizhat, j szakember, s rtkes ember volt, akrcsak a legnysg tbbi tagja. Az utazson rszt vett Briggs kapitny felesge, Sarah Elizabeth is, aki a Massachusetts-beli Marion vros kongregcionista egyhza prdiktornak a lnya volt. Egyik gyermekk, a kt ves Sophia Matilda is velk utazott. Nagyobb gyermekket, Artur Stanley-t nem vittk magukkal.1872. november 2-n, szombaton, a ks dlutni rkban berakodtak a Mary Celeste-be, s a rakomnyt biztonsgba helyeztk. 1701 hord denaturlt szeszt szllitottak a Meissner-Ackerman s Trsa kereskedelmi cg megbizsbl a H. Mascerenhas s Trsa cimre az Itliai Genovba. November 5-n, a kora dlutni rkban a Sandy Hook nev rvhaj kivontatta a Mary Celeste-t a 44-es mltl a New York-i Staten Island als blbe. Az Atlanti cen klnlegesen viharos volt ebben az vszakban, s Briggs kapitny knytelen volt kt napra horgonyt vetni az blben, mieltt meg merte volna kockztatni, hogy november 7-n kifusson a nyilt tengerre. Soha nem rt clba. Mi lehetett az oka, hogy ilyen tapasztalt tengeri medve, mint Benjamin Spooner Briggs, elhagyjon egy szinte hibtlan hajt, s felesgvel, kislnyval, s 7 tag legnysgvel egy apr, viszonylag labilis csnakba szlljon? Elhagyni a hajt s csnakba szllni szinte kivtel nlkl ktsgbeesett vllalkozs. Csak akkor fordul el, ha vgkpp nincs ms vlaszts. Amint ezt a Dei Gratia egyik matrza ksbb elmondta, a Mary Celeste olyan j llapotban volt, hogy akr a fldet is krbe lehetett volna hajzni vele. Mirt hagyhattk el?
A nemzetkzileg rvnyes hajzsi trvnyek szerint aki megment egy magra maradt hajt, jogosult a haj, illetve a rakomny rtknek bizonyos szzalkra. Az ilyen hajk ltalban roncsok, de a Mary Celeste j llapotban lv tengerjr volt, s a rakomnya is jelents summt rt. A megmentk akr 80 ezer dollrra is szmithattak. Moorehouse azonban nem volt kapzsi, ellenttben az eset szmos krniksnak llitsval, st, mg attl is hzdozott, hogy brmilyen ignyt tmasszon a Mary Celeste-re. Nem volt annyi embere, hogy a Mary Celeste-re s a Dei Gratia-ra is megfelel legnysget biztosithasson. Valjban Deveau unszolsra vllalkozott a Mary Celeste megmentsre.
Deveau s kt matrz, Augustus Anderson s Charles Lund kt nap alatt rendbehozta az elrvult hajt, aztn elindultak Gibraltr fel. A Dei Gratia december 1-jn este rkezett meg, a Mary Celeste pedig msnap reggel. Kt rval ksbb az al-admiralits rizet al helyeztette a hajt.
Solly Flood-ot, Gibraltr llamgyszt, aki ugyanakkor felsge admiralitsi hivatalnak gyvdje volt, izgga, arrogns, nagyzsi hbortban szenved brokratnak ismertk. A Mary Celeste elrvulsnak okt mindenron gyilkossgban vagy jkalztmadsban akarta meglelni. Solly Flood nlkl a Mary Celeste rejtlye sosem szerzett volna ekkora hirnevet, de vdaskodsa az al-admiralits kihallgatsain az egsz vilg figyelmt az esetre vonta. Szmos nevetsges vdat prblt koholni a legnysg eltnsnek megmagyarzsra. Felttelezte, hogy az eredeti legnysg belekstolt a denaturlt szeszbe (amitl rosszul lettek volna, mieltt lerszegednnek), s megltk a kapitnyt, vagy hogy a kt kapitny kzs megegyezssel szisztematikusan kiirtotta a legnysget, hogy ksbb tallkozzanak, s megosztozzanak a haj megmentsrt jr dijon (br ebben az esetben Briggs jval kevesebbet kapott volna, mint amennyit belefektetett a hajjba). Esetleg a Dei Gratia Kapitnya s legnysge lt meg mindenkit a Mary Celeste fedlzetn. Szerencsre az all-admiralits birsga leleplezte a botrnyos jogtiprst, s minden gyan all tisztzta Moorehouse-t s legnysgt. 1700 font mentsi jutalmat itltek nekik.
A Mary Celeste legnysgnek eltnse krl hamarosan mitosz kerekedett: irk s jsgirk kaptk fel a sztorit, s hamarosan megragadta a kznsg kpzelett is. Rengetegen prbltk rengetegflekppen magyarzni az esetet. A legelfogadhatbb elkpzelssel Oliver Deveaullt el a megments krlmnyeirl folytatott trgyalson. Vlemnye szerint a legnysg attl eshetett pnikba, hogy azt hitte, sllyed a haj. Ez a magyarzat nmi rtelmezst ignyel.
Dr. James H. Kimble, az Amerikai Egyeslt llamok New York-i Meteorolgiai Intzetnek fnke, valamint Gershom Bradford ir azt llitotta, hogy a Mary Celeste torndba kerlhetett, vagy viztlcsrrel tkztt a nyilt tengeren. Az rvnyl vz s lgoszlop minden eljel nlkl megjelenhet, akr egy rn keresztl is tarthat, s ugyanolyan gyorsan eltnik, ahogy felbukkant.
Kimble s Bradford vlemnye szerint viszonylag kicsi, lnyegben rtalmatlan viztlcsr csapdott a hajnak, s nem is okozott benne nagyobb krt. A viztlcsr belsejben a lgnyoms rendkivl alacsony, s amikor a tlcsr keresztlcsap a hajn, a bels s a kls nyoms kztt jelentsen megn a klnbsg. Emiatt akr a fedlzeti nyilst lefed deszkk is szttrhettek.
Ilyen krlmnyek kztt rendkivl fontos lehet, hogy milyen mdszerrel ellenriztk a Mary Celeste-en a haj belterben lev vz magassgt. J mlyre leeresztettek egy botot a szivattyn: gy ellenriztk a vizmagassgot a raktrhelyisgben, ahogy az autban szoks az olajszintet. A lgnyoms esse miatt az aljviz a szoksosnl sokkal ersebben jtt fel a pumpn, a szelep pedig meggtolta, hogy rgtn vissza is folyjon. Valszinleg a legnysg nem gondolt erre.
Elkpzelhet, hogy amikor a viztlcsr rjuk zdult, a legnysg tagjai a megrzkdtatstl nem tudtak hideg fejjel gondolkodni. Valaki elment ellenrizni a vizllst, hogy lssa, keletkezett-e kr a haj vz alatti rszben. Rmlten vette szre, hogy a vz magassga perc alatt tbb, mint fl mtert emelkedett. Ezt llapithatta meg a tengersz, amikor megvizsglta az ellenrz plct. Abban a hitben, hogy a Mary Celeste gyorsan sllyed, Briggs kapitny kiadta a parancsot a haj elhagysra. Taln erre gondolt Oliver Deveau szkszav tanvallomsban.
Ezutn a haj sorsa tovbb is balszerencss volt, a kvetkez vben 17-szer cserlt gazdt, folytonosan elvesztette rakomnyt, megfeneklett, s matrzait is elvesztette.
Ekka |